Zwiń

Nie masz konta? Zarejestruj się

Samorządy zadowolone ze zwrotu za wiatraki, ale nie do końca

Urszula Mirowska-Łoskot
Ten tekst przeczytasz w 3 minuty
Wiatraki
Samorządowcy w trakcie prac nad ustawą wskazywali również, że rządowa propozycja nie uwzględnia m.in. rosnącej inflacji ani odsetek.
Shutterstock

Na początku nowego roku samorządowcy zdecydują, czy rekompensata za niekonstytucyjne zmiany w opodatkowaniu elektrowni wiatrowych wyczerpuje ich wszystkie roszczenia.

O zwrot będzie mogło ubiegać się ok. 200 gmin, łącznie o 524,43 mln zł. Tak wynika z ustawy z 17 listopada 2021 r. o rekompensacie dochodów utraconych przez gminy w 2018 r. w związku ze zmianą zakresu opodatkowania elektrowni wiatrowych, która ma wejść w życie 5 lutego 2022 r. (czeka obecnie na podpis prezydenta).

– Ta ustawa to kompromis, ale nie jest ona w pełni satysfakcjonująca – mówi Leszek Kuliński, przewodniczący zarządu Stowarzyszenia Gmin Przyjaznych Energii Odnawialnej (SGPEO). – Jeszcze w styczniu będziemy w ramach stowarzyszenia rozmawiać na temat tej regulacji i ewentualnych dalszych krokach. Jednak trzeba zwrócić uwagę na to, że wprowadzenie niekorzystnych i niekonstytucyjnych przepisów w połowie 2018 r. przyniosło dla różnych samorządów inne konsekwencje. Niektóre, z uwagi na zmiany w opodatkowaniu wiatraków i spowodowane tym braki w budżecie gminy, miały problemy finansowe. Dlatego też samorządy będą same oceniały, czy ta rekompensata, którą otrzymają, rzeczywiście pokryje poniesione straty czy też nie – wyjaśnia. Jak dodaje, zdecydują też, czy będą zabiegać o większy zwrot od Skarbu Państwa.

Samorządy będą same oceniały, czy rekompensata, którą otrzymają, rzeczywiście pokryje poniesione straty, zdecydują też, czy będą zabiegać o większy zwrot od Skarbu Państwa

Samorządowcy przypominają, że ustawa to pokłosie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego (wyrok z 22 lipca 2020 r. sygn. akt K4/19), który uznał, że zmiany w opodatkowaniu wiatraków wprowadzone w połowie 2018 r. naruszają zasadę nieretroakcji i są niekonstytucyjne. Cytują, że zgodnie z tym orzeczeniem doprowadzenie do stanu zgodnego z konstytucją „będzie wymagało ustanowienia odpowiednich rozwiązań ustawowych i zrekompensowania gminom strat poniesionych w następstwie wprowadzenia z mocą wsteczną regulacji wpływającej na obniżenie ich dochodów z podatku od elektrowni wiatrowych. Ustawodawcy przysługuje znaczny margines swobody i może ustanowić takie przepisy, które w danych okolicznościach będą optymalne z jego punktu widzenia”. W przekonaniu SGPEO stratami poniesionymi w następstwie błędu ustawodawczego są nie tylko ubytki w budżetach gmin spowodowane brakiem wpływu do nich danin publicznoprawnych. Stowarzyszenie wskazuje, że sformułowanie użyte przez trybunał jest na tyle ogólne, iż nie jest uprawnione twierdzenie o ograniczeniu ustawodawcy do jednego rodzaju szkód, które mają zostać zrekompensowane. Następstwem regulacji wpływającej na obniżenie dochodów z podatku od elektrowni wiatrowych często była również konieczność poszukiwania przez gminy alternatywnych źródeł finansowania, w tym od instytucji kredytowych, co wiązało się z dodatkowymi kosztami. Dlatego też w ocenie stowarzyszenia w przypadku, gdy gmina będzie potrafiła wykazać adekwatny związek przyczynowy pomiędzy brakiem wpływu z podatku a koniecznością zaciągnięcia kredytu, to koszty poniesione z tego tytułu ewidentnie będą następstwem wprowadzenia z mocą wsteczną zmian w zasadach opodatkowania wiatraków.

Sprzeciw SGPEO budzi też zapis, zgodnie z którym udzielona rekompensata zaliczana będzie do dochodu podatkowego gminy. Obawiają się, że samorządy, które otrzymają rekompensatę w 2022 r., osiągną na tyle wyższe dochody, że będą zmuszone wpłacić do budżetu w 2024 r. tzw. janosikowe.

Samorządowcy w trakcie prac nad ustawą wskazywali również, że rządowa propozycja nie uwzględnia m.in. rosnącej inflacji ani odsetek. Pieniądze należały im się już w 2018 r., a tymczasem zasilą ich budżety dopiero w 2022 r. Dlatego walczyły o waloryzację rekompensat w stopniu odpowiadającym wzrostowi cen towarów i usług w okresie od 1 stycznia 2018 r. do dnia wypłaty odszkodowania.

Żadna z tych uwag nie została jednak uwzględniona w trakcie procesu legislacyjnego. Rząd wyjaśniał, że pierwotnie proponował gminom rekompensatę jedynie za połowę 2018 r., ostatecznie obejmie ona jednak cały rok. Zdaniem przedstawicieli Ministerstwa Klimatu i Środowiska rekompensata wyczerpuje wszelkie roszczenia gmin. ©℗

Krok po kroku

Jak starać się o rekompensatę dochodów utraconych przez gminy w 2018 r. w związku ze zmianą zakresu opodatkowania elektrowni wiatrowych:

Krok 1. Przygotowanie wniosku

Aby uzyskać rekompensatę, gmina musi złożyć wniosek do właściwego miejscowo wojewody. Będzie miała na to trzy miesiące od dnia wejścia w życie ustawy, czyli od 5 lutego 2022 r. Wniosek złożony po upływie tego terminu pozostanie bez rozpoznania.

Krok 2. Skompletowanie potrzebnych danych

We wniosku o rekompensatę gmina będzie musiała podać m.in.:

dane wnioskodawcy i wskazać właściwego miejscowo wojewodę, do którego będzie składany wniosek,

stawkę podatku obowiązującą w roku podatkowym 2018 ustaloną przez radę gminy oraz wskazać uchwałę ustalającą jej wysokość,

wykaz elektrowni wiatrowych objętych opodatkowaniem zlokalizowanych na terenie gminy 31 grudnia 2017 r. obejmujący np. moc zainstalowaną elektryczną każdej z tych elektrowni, nazwę lub firmę i adres podatnika,

kwoty dochodów utraconych w 2018 r.,

numer rachunku bankowego gminy, na który ma zostać przekazana rekompensata,

dane do kontaktu z właściwym urzędem gminy,

datę sporządzenia wniosku i podpis osoby upoważnionej.

Do wniosku trzeba będzie dołączyć kopie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie wydanych dla elektrowni wiatrowych.

Krok 3. Ocena wniosku

Wojewoda sprawdzi prawidłowość złożonych wniosków pod względem rachunkowym i formalnym w terminie trzech miesięcy od dnia ich złożenia. W przypadku stwierdzenia braków lub błędów wezwie gminę do ich uzupełnienia lub usunięcia w ciągu 30 dni od doręczenia wezwania. Wniosek, którego gmina nie poprawi w tym terminie, pozostanie bez rozpoznania.

Wojewoda wyda decyzję o przyznaniu lub odmowie przyznania rekompensaty. Odmówi w przypadku stwierdzenia, że w gminie nie wystąpiły dochody utracone w 2018 r.

Krok 4. Procedura odwołania

Gmina, która nie zgodzi się z decyzją wojewody, będzie mogła odwołać się do ministra klimatu i środowiska.

Krok 5. Wypłata środków

Wojewoda przekaże rekompensatę na rachunek bankowy gminy do 31 grudnia 2022 r.

Etap legislacyjny

Ustawa skierowana do podpisu prezydenta