Zwiń

Nie masz konta? Zarejestruj się

Wodór dla kolei: PKN Orlen, PKP i Pesa porozumiały się w kwestii innowacyjnego napędu

Ten tekst przeczytasz w mniej niż minutę
PESA, pociągi dla Kolei Czeskich
PESA
fot. materiały prasowe

 PKN Orlen, PKP S.A. i Pesa Bydgoszcz podpisały list intencyjny w sprawie współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu kolejowego, opartego o napędy zasilane wodorem, poinformowali przedstawiciele spółek oraz Ministerstwa Klimatu i Środowiska.

"Porozumienie ma w swoim zamiarze realizację nowego transportu, wykorzystanie wodoru w transporcie kolejowym. Inicjatywa Pesy, Orlenu i PKP to realny wymiar realizacji Polskiej Strategii Wodorowej, wyprzedza krajowe dokumenty strategiczne" - powiedział wiceminister Ireneusz Zyska podczas III Konferencji "Kolej na energię wodorową".

"Orlen zdecydowanie idzie w kierunku wodorowym. Zawsze zapewniał klientom to, czego potrzebowali w transporcie" - podkreślił członek zarządu ds. operacyjnych Józef Węgrecki.

"To dla nas duża chwila, prace nad wdrożeniem rozwiązań wodorowych rozpoczęliśmy dwa lata temu. Projektując dużą gamę nowych produktów - Platformę Regio 160 - od razu braliśmy pod uwagę, że to będzie 'hydrogen ready'. Podpisane partnerstwo jest zwieńczeniem etapu, który jest już przez nas dotykany" - wskazał wiceprezes Pesy ds. technicznych Jacek Konop.

Grupa PKN Orlen zarządza sześcioma rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi też działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 86,2 mld zł w 2020 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.

Pesa Bydgoszcz to polski producent pojazdów szynowych, zajmuje się także modernizacjami, naprawami i przeglądami taboru.