Zwiń

Nie masz konta? Zarejestruj się

Idea naszego konkursu mieści się w słowie „nauka”

Ten tekst przeczytasz w 2 minuty
Start Up
Start Up
ShutterStock

Polski ekosystem start-upowy dojrzewa i staje się coraz bardziej konkurencyjny. Fundacja Startup Poland ustaliła niedawno, że ponad połowa młodych, innowacyjnych firm działa od co najmniej dwóch lat, a 18 proc. jest na rynku średnio od 5 do 10 lat. Nasze start-upy są też coraz bardziej gotowe do ekspansji zagranicznej, co doskonale potwierdzili uczestnicy Huawei Startup Challenge. W trakcie trwania całej inicjatywy poczynili oni niesamowite postępy w tym zakresie, wiele z nich podpisuje umowy z globalnymi korporacjami i bierze udział w prestiżowych programach w USA czy Europie Zachodniej.

Ich sukcesy dobitnie pokazały, jak ważne w procesie rozwoju polskich start-upów są inicjatywy takie jak nasza. Start-upy oraz innowacyjne młode polskie firmy muszą cały czas zwiększać skalę, działać regionalnie lub globalnie, a nie tylko lokalnie. Polskie start-upy miewają jednak problem z przekuwaniem innowacji w prosperujący biznes, który podbija zagraniczne rynki. Potrzebują więc edukacji, ważnym komponentem tego procesu są konkursy oraz programy akceleracyjne dla firm - szczególnie tych, które opracowują rozwiązania pozytywnego wpływu. Głównie z tego powodu powstała nasza inicjatywa. Rywalizacja i nagrody zawsze są przyjemnym dodatkiem, ale cała idea naszego konkursu mieści się w słowie „nauka”. Nasi eksperci dali polskim start-upowcom dostęp do wiedzy, sieci cennych kontaktów ze świata biznesu i szerokiej publiki - co umiejętnie wykorzystali, ku naszemu zadowoleniu.

Ryszard Hordyński dyrektor ds. strategii i komunikacji Huawei Polska
Ryszard Hordyński dyrektor ds. strategii i komunikacji Huawei Polska /
foto: materiały prasowe

Współpraca dopiero rozwijających się, ale reprezentujących kreatywne idee start-upów z zaawansowanym technologicznie biznesem o szerokim zapleczu, to ogromna szansa na szybsze i sprawniejsze opracowanie oraz wypuszczenie na rynek gotowych rozwiązań, polepszających nasze życie w bardzo wielu różnych obszarach. Wpisuje się to w bardzo dynamicznie rozwijający się trend. Inwestowanie m.in. w start-upy impaktowe jest coraz szybciej rosnącym fragmentem rynku na Zachodzie, gdzie funkcjonuje w tym obszarze już ponad 300 funduszy. W Polsce impact investing jest trendem dopiero rozwijającym się, ale mającym już wsparcie ze strony firm takich jak Huawei.

Jesteśmy firmą, która bardzo angażuje się w rozwój lokalnych społeczności i gospodarki krajów, w których funkcjonuje. Przy angażowaniu się w projekty przyświeca nam idea, że działania te muszą być spójne z DNA naszej firmy. Działając w Polsce od prawie 20 lat, organizowaliśmy liczne inicjatywy wspierające proces edukacji cyfrowej, inkluzję społeczną czy działania na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy w branży IT. Dzisiaj rozwijamy szereg zielonych technologii oraz rozwiązań energetycznych, które nie tylko oferujemy klientom, lecz także wdrażamy we własnych fabrykach i centrach rozwoju. Naturale było więc dla nas, że obecna edycja Huawei Startup Challenge powinna skupić się na zielonej transformacji.

To był bardzo ważny wybór tematyczny ze względu na mnogość wyzwań klimatycznych i energetycznych. Ekologia i zrównoważony rozwój biznesu są dziś koniecznością. Jest to jednak nie tylko zadanie dla globalnych korporacji i rządów, ale wszyscy musimy włączyć się w ten wielki ekologiczny projekt, by przyszłym pokoleniom zostawić zieloną, tętniącą życiem planetę. Na szczęście wśród polskich innowatorów znaleźć można było firmy, które zdają sobie sprawę z wyzwań współczesności i chcą stawić im czoła. Nasz finałowa trójka laureatów prezentuje odmienne podejście do wyzwań ekologicznych, ale łącznie ich innowacyjne pomysły stanowią poważny wkład w walkę ze zmianami klimatu. Zwycięzca, czyli DAC, dzięki swojej technologii chłodzenia bez udziału freonu może pomóc ograniczyć skutki globalnego ocieplenia, podczas gdy innowacyjny mechanizm mierzenia śladu węglowego opracowany przez Plan Be Eco to okazja dla wielu firm i instytucji na głębsze zrozumienie własnego wpływu na środowisko i szansa na pozytywną zmianę. Trzeci laureat, Hydrum, zademonstrował technologię do produkcji zrównoważonego, taniego wodoru jako siły napędowej okrągłych łańcuchów przemysłowych. Ta innowacja wprost pokazuje, że ekologia i rozwój przemysłu mogą iść w parze, a nie kontrze.

Nasz konkurs Huawei Startup Challenge był idealną lupą, pod którą wyraźnie zobaczyliśmy, że dzięki polskim innowatorom możemy budować siłę gospodarczą naszego kraju. Polkom i Polakom nie brakuje bowiem potencjału oraz ambicji, by realizować projekty pozytywnego wpływu. Najlepszym przykładem był przekrój tematyczny zgłoszeń do naszego konkursu. Sama tylko ścisła finałowa dziesiątka start-upów zaprezentowała rozwiązania z sektorów OZE i Less Waste, przemysłu 4.0, Foodtech oraz IT i Smart City. Dzięki polskim start-upom z pewnością możemy stać się doliną zielonych innowacji.