
Od 1 stycznia 2025 roku weszły w życie zapisy unijnej dyrektywy SUP (Single-Use Plastics), zgodnie z którymi jednorazowe butelki PET wprowadzane na rynek Unii Europejskiej muszą zawierać co najmniej 25 proc. plastiku z recyklingu. Chodzi o zmniejszenie liczby odpadów oraz ograniczenie emisji dwutlenku węgla.
Norma obowiązująca od 1 stycznia 2025 roku wyznacza pierwszy etap zmian. Zgodnie z dyrektywą SUP, do 2030 roku butelki PET będą musiały zawierać minimum 30 proc. recyklowanego PET (rPET).
Choć dla wielu firm to duże wyzwanie, PepsiCo w Polsce od lat wdraża rozwiązania, które wyprzedzają te regulacje. Już w listopadzie 2021 roku firma jako pierwsza na polskim rynku napojów gazowanych wprowadziła butelki wykonane w całości z materiału rPET. Obecnie aż 85 proc. napojów PepsiCo sprzedawanych jest w butelkach wyprodukowanych w pełni z recyklowanego plastiku.
Wykorzystanie rPET pozwala ograniczyć negatywny wpływ na środowisko naturalne. Produkcja 1 kg plastiku z recyklatu zmniejsza emisję gazów cieplarnianych o ponad 2 kg w porównaniu z surowcem pierwotnym – to równowartość energii zużytej przez odkurzacz włączony na 34 godziny.
PepsiCo zmienia rynek
Firma PepsiCo jest uznawana za lidera zrównoważonych rozwiązań. To za sprawą zainicjowanych 7 lat temu działań, które objęły nie tylko Polskę, ale także cały region Europy Środkowo-Wschodniej.
– Już w 2018 roku zrewolucjonizowaliśmy rynek, wprowadzając butelki w 100 proc. wykonane z materiałów rPET dla Lipton Ice Tea, a następnie dla marek Pepsi i Mirinda. Wdrożenie dyrektywy SUP to dla nas nie tyle wyzwanie, co potwierdzenie słuszności obranej drogi. Dziś, 85 proc. naszych napojów w regionie sprzedawanych jest w butelkach w 100 proc. pochodzących z recyklingu. To dowodzi, że innowacyjność i odpowiedzialność mogą iść w parze – mówi Julian Krzyżanowski, senior corporate affairs manager w PepsiCo.
– Zgodnie z wdrożoną w 2021 roku strategią biznesową pep+, podejmujemy także szereg innych działań, mających na celu redukcję emisji CO2: stawiamy na elektryczną flotę samochodów służbowych i dostawczych oraz inwestujemy we własne farmy fotowoltaiczne – dodaje.
Koszty zielonej transformacji
PepsiCo zainwestowała 5 mln dolarów w produkcję opakowań z recyklatów. Przedstawiciele firmy podkreślają, że traktują te wydatki jako strategiczną inwestycję w przyszłość – zarówno własną, jak i środowiska. Choć zmiany wiążą się z dużymi nakładami finansowymi, ich długofalowe korzyści mają znaczenie w skali globalnej. Obecnie rPET jest najdroższym recyklatem pochodzącym z tworzyw sztucznych, jego cena wzrosła z 1,9 zł do 4 zł za kilogram w latach 2019-2021 i nadal rośnie. Aktualnie w Europie cena 1 kg rPET wynosi około 7,5 zł (Indeks cen rPET, businessanalytiq).
System kaucyjny – przyszłość recyklingu
Choć Polska wciąż ustępuje liderom recyklingu, takim jak Norwegia czy Szwecja, planowane na październik 2025 roku wdrożenie systemu kaucyjnego może znacząco zwiększyć poziom odzyskiwania surowców. 13 listopada ubiegłego roku jedenastu czołowych producentów napojów powołało Krajowy System Kaucyjny (Kaucja.pl), którego celem jest zamknięcie obiegu opakowań i zapewnienie odpowiedniej ilości surowca do produkcji rPET. Inicjatywa ta ma wspierać technologicznie i logistycznie zarówno duże sieci handlowe, jak i mniejsze sklepy. PepsiCo Polska aktywnie angażuje się w ten proces jako członek założyciel i akcjonariusz.