Społeczna odpowiedzialność biznesu oznacza rzeczywiste, strategiczne działanie. W jaki sposób firmy w Polsce mogą skutecznie się rozwijać, stawiając jednocześnie na poszanowanie środowiska naturalnego?
Zmiany legislacyjne wpływają na zmianę postaw przedsiębiorstw wobec przejrzystości i odpowiedzialności za środowisko. Jednak nawet najlepsze prawo nie sprawi, że świat zacznie się bardziej troszczyć o zasoby naturalne lub o przyszłość naszej planety. Wymaga to dojrzałości korporacyjnej i działań wykraczających poza ustalone normy czy minimalne dobre praktyki.
Transformacja zintegrowana ze strategią
W 2021 r. PepsiCo uruchomiło program „PepsiCo Positive” (pep+), będący kompleksową transformacją strategiczną, stawiającą na zrównoważony rozwój i wpływ społeczny w centrum podejmowanych inwestycji, działań operacyjnych i współpracy. Chodziło o to, aby uczynić systemy żywnościowe bardziej odpornymi na rozmaite wyzwania i zagrożenia, takie jak konsekwencje zmian klimatycznych.
W ramach tej strategii firma zainwestowała w butelki wykonane w 100 proc. z materiałów z recyklingu (z wyłączeniem nakrętek i etykiet). Równie ważne jest dążenie do wyeliminowania paliw kopalnych i przejścia wyłącznie na odnawialną energię. PepsiCo w Polsce inwestuje we własne farmy fotowoltaiczne, budowane w pobliżu swoich zakładów produkcyjnych. Firma prowadzi w Polsce trzy fabryki przekąsek i dwie fabryki napojów, które zaopatrują wiele rynków europejskich.
Jak PepsiCo stawia na odnawialne źródła energii
W połowie 2024 r. PepsiCo uruchomiło dwie farmy fotowoltaiczne – w pobliżu swoich zakładów w Michrowie i Żninie. Celem tych inwestycji jest zwiększenie mocy produkcyjnej energii słonecznej do 6 MWp (megawatopików, to moc w szczycie produkcji) do końca tego roku. Ta strategiczna zmiana energetyczna obejmuje również centrum logistyczne w Suchym Lesie. Wkrótce, w IV kw. 2024 r., zostanie otwarta farma fotowoltaiczna w zakładzie produkcji przekąsek w Świętem niedaleko Środy Śląskiej. Obiekt na Dolnym Śląsku jest najbardziej zaawansowaną technologicznie i ekologicznie fabryką PepsiCo w całej Unii Europejskiej, a zastosowane tam rozwiązania sprzyjające środowisku przekraczają wartość 30 mln zł.
Farmy fotowoltaiczne, które mają zostać ukończone do końca tego roku, zajmą łączną powierzchnię 4 ha – co odpowiada sześciu boiskom piłkarskim. Całkowita wartość inwestycji tylko w 2024 r. wyniesie 22 mln zł.
„Planujemy dalsze inwestycje w kolejnych latach. Do końca 2025 r. zakładamy zwiększenie mocy odnawialnych źródeł energii o co najmniej kolejne 3 MWp. Podchodzimy do tego wyzwania strategicznie i długoterminowo, często wyznaczając rynkowe standardy i stając się punktem odniesienia dla rynku w zakresie skali i celów inwestycyjnych” – mówi Dagmara Piasecka Ramos, prezes i dyrektor generalna PepsiCo Polska.
W kierunku niezależności energetycznej
Plany PepsiCo w Polsce są ambitne zarówno pod względem ekologicznym, jak i technologicznym, a ich celem jest całkowite oparcie się na energii produkowanej z własnych źródeł – farm fotowoltaicznych i wiatrowych. Energia elektryczna wytwarzana w ten sposób ma docelowo zaspokoić 100 proc. potrzeb przemysłowych PepsiCo. Chociaż takie podejście – oparte na braku zależności energetycznej od zewnętrznych producentów i dostawców – staje się coraz bardziej popularne wśród firm produkcyjnych na Zachodzie, w Polsce jest ono nadal stosunkowo rzadkie.
Początki transformacji PepsiCo w Polsce w kierunku zrównoważonego rozwoju sięgają 2018 r., kiedy firma zdobyła swoje pierwsze certyfikaty potwierdzające wykorzystanie energii odnawialnej. Do 2022 r. gwarancje pochodzenia energii objęły nie tylko fabryki, lecz także biura w Warszawie, GCC w Krakowie i centra logistyczne, w tym to w Mszczonowie.