Obserwujemy ogromny wzrost zainteresowania tym paliwem, szczególnie w komunikacji miejskiej w dużych miastach – mówi Grzegorz Jóźwiak, dyrektor w Biurze Wdrażania Paliw Alternatywnych, PKN Orlen
Jakie są plany Orlenu w związku z rozwojem energetyki wodorowej?
W lutym tego roku ogłosiliśmy Strategię Wodorową dla Grupy Orlen opartą na czterech filarach. Pierwszym jest wykorzystanie wodoru w mobilności, jako paliwa dla transportu zarówno miejskiego, jak i ciężkiego. Naszym planem jest zbudowanie do 2030 r. sieci stacji tankowania wodoru, która umożliwi swobodne przemieszczanie się pojazdów wodorowych po Europie Środkowej. Stacja mobilna w Krakowie dla wodorowych autobusów miejskich działa już ponad miesiąc. Jeśli chodzi o plany na przyszły rok, to podpisaliśmy kontrakty na realizację stacji w Poznaniu i Katowicach.
Z jakich technologii wytwarzania wodoru zamierza korzystać koncern?
Stawiamy na dywersyfikację. Chcemy produkować zielony wodór w procesie elektrolizy z użyciem OZE. Drugim kierunkiem jest wytwarzanie wodoru z wykorzystaniem odpadów komunalnych w Płocku i Ostrołęce. Dzisiaj produkujemy w Grupie ORLEN wodór szary, z gazu ziemnego, który wykorzystywany jest w rafineriach i do produkcji nawozów. Rozważamy możliwość zainstalowania układów wychwytu i magazynowania lub dalszego przetwarzania dwutlenku węgla. To pozwoli na zmniejszenie emisyjności istniejących źródeł.
Jakie jest obecnie zainteresowanie klientów tankowaniem wodoru?
Obserwujemy ogromny wzrost zainteresowania paliwem wodorowym, szczególnie w komunikacji miejskiej w dużych miastach, gdzie jako paliwo bezemisyjne, wodór wpływa na jakość powietrza. Mamy obecnie podpisane 20 listów intencyjnych z miastami zainteresowanymi wdrażaniem technologii wodorowych. Należy również podkreślić, że wodór niskoemisyjny produkowany np. z odnawialnych źródeł energii, czy z odpadów komunalnych, będzie miał korzystny wpływ na zmniejszenie emisyjności przemysłu, w którym zapotrzebowanie na wodór jest bardzo duże.
Czy skorzystali państwo z programu wsparcia budowy stacji tankowania wodorem Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej?
Uczestniczymy w programie, czekamy na rozstrzygnięcie tego konkursu. Uważam, że takie programy są potrzebne i powinny być realizowane równolegle do systemu wsparcia zakupu autobusów wodorowych w miastach.
Czy Orlen zamierza angażować się we wdrażanie postanowień Polskiej Strategii Wodorowej?
Nasza strategia działania jest spójna z Polską Strategią Wodorową, więc częściowo będziemy przyczyniać się do jej realizacji.
Rozmawiała Maria Lipińska