Co czwarty uczeń w Polsce wziął udział w projektach edukacyjnych z zakresu kultury skierowanych do dzieci i młodzieży realizowanych wspieranych przez PGE, a aż 6 mln osób uczestniczyło we wszystkich wydarzeniach kulturalnych, w które zaangażowała się spółka. Około 420 tysięcy uczestników skorzystało z możliwości aktywnego spędzenia czasu i nauki jazdy na łyżwach w ramach programu Zimowy PGE Narodowy w Trasie. Z kolei 18 tysięcy dzieci uczestniczyło w zajęciach sportowych organizowanych przez podmioty sponsorowane przez PGE.
- Nasza wizja sponsoringu jest przemyślana. Polityka, którą realizujemy, jest polityką zaangażowania społecznego. Bardzo ważne z naszego punktu widzenia jest działanie na rzecz lokalnych społeczności, wspieranie działań sportowych i kulturalnych, także działalności edukacyjnej w ramach instytucji kultury. (…) Nasza polityka ukierunkowana jest na dzieci, młodzież, rodzinę, wspólne spędzanie czasu. Chcemy upowszechniać sport, obcowanie z kulturą, by nie były to działania zastrzeżone dla wybranych. By były powszechne – mówił podczas konferencji prasowej spółki prezes PGE Wojciech Dąbrowski.
Podkreślał, że mimo iż nie jest w tej działalności nastawiona na zyski, spółka osiąga z tego tytułu korzyści. Efektywność sponsoringu PGE w 2022 roku wyniosła 817 proc. Oznacza to, że każda złotówka wydana na ten cel zwróciła się ponad ośmiokrotnie.
Zróżnicowana oferta sportowa
PGE zaznaczało, że wspiera nie tylko sport profesjonalny, ale rozwój infrastruktury sportowej niezbędnej do uprawiania sportu przez dzieci i młodzież. Obecni na wydarzeniu promotorzy sportu podkreślali, że w dużych miastach dzieci mają szeroki dostęp do różnych zajęć pozalekcyjnych. Inaczej jest w mniejszych ośrodkach. Podkreślali, że trzeba wykonać ciężką pracę u podstaw, byśmy mieli zdrowe społeczeństwo.
- Oddziałujemy na samorządy, placówki oświatowe. W dużych lokalizacjach rodzice oferta sportowa dla dzieci jest szeroka. W małych miejscowościach jest ograniczona do piłki nożnej. Wchodzimy tam z piłką ręczną, zaszczepiając bakcyla sportu – mówił Artur Siódmiak, były polski piłkarz ręczny a obecnie założyciel Stowarzyszenia Akademia Sportu. Z kolei Otylia Jędrzejczak, prezes Polskiego Związku Pływackiego, wskazywała, że promocja sportu gwarantuje później sukcesy sportowców zawodowych. – Ważne jest dla nas, byśmy mogli stworzyć zawodnikom jak najlepsze warunki do zdobywania medali. By mogli osiągać sukcesy sportowe - mówiła.
Kultura wysoka, ale dostępna
W konferencji udział wzięli także Łukasz Gaweł, dyrektor Muzeum Narodowego w Warszawie i Wojciech Nowak, dyrektor Filharmonii Narodowej. Prezes PGE zaznaczał, że grupa chce dołożyć swoją cegiełkę, by kultura wysoka nie kojarzyła się z niedostępnością, ale z utylitaryzmem. - Przy czym nie miałoby to się odbywać kosztem walorów artystycznych – zaznaczył prezes.
W ramach „PGE Kulturalnej Grupy Energetycznej” spółka wspierała w 2022 r. cztery muzea: Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Lublinie i Muzeum Zamku Królewskiego na Wawelu. Współpracowała też z 16 filharmoniami i instytucjami muzycznymi w całej Polsce. Firma wspiera szczególnie inicjatywy edukacyjne, dofinansowując m.in. lekcje skierowane do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz warsztaty dla najmłodszych.
Łukasz Gaweł zwracał uwagę, że powinno się od małego uczyć dzieci obcowania ze sztuką, by było to dla nich w przyszłości czymś naturalnym. - Takie działania mogą zmieniać świat. Pomoc w rozbudowie oferty dla dzieci jest bezcenna – mówił dyrektor Muzeum Narodowego. PGE od ośmiu lat sponsoruje koncerty w Filharmonii Narodowej dla dzieci. - To 40 spotkań w roku, na każdym koncercie jest pełna sala. Dzieci przyprowadzane są głównie przez dziadków. (…) Dajemy im możliwość posłuchania innej muzyki niż ta, z którą mają do czynienia na co dzień – informował Wojciech Nowak.
morb