Zwiń

Nie masz konta? Zarejestruj się

Pierwszy ładunek skroplonego gazu ziemnego dostarczony tankowcem wyczarterowanym przez PGNiG

Ten tekst przeczytasz w 4 minuty
lng gaz
fot. materiały prasowe

Do terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu przypłynął tankowiec „Maran Gas Apollonia” z ładunkiem ponad 65 tys. ton skroplonego gazu ziemnego. To pierwsza dostawa zrealizowana statkiem wyczarterowanym przez GK PGNiG, a zarazem pierwszy ładunek, jaki Grupa odebrała od amerykańskiego Venture Global LNG, z którym ma podpisane wieloletnie umowy na zakup skroplonego gazu ziemnego.

Po raz pierwszy ładunek LNG został dostarczony statkiem wyczarterowanym przez PGNiG, co otwiera nowy etap w działalności Grupy. Do tej pory kupowaliśmy tylko ładunki LNG, które miały zapewniony transport. Teraz kupujemy gaz również bezpośrednio z terminali skraplających. To zdecydowanie poszerza nasze możliwości pozyskania LNG. Własna flota daje nam dostęp do rynku kontraktów free-on-board, a więc takich, w których to kupujący odpowiada za odbiór i transport LNG od producenta podkreśliła Iwona Waksmundzka-Olejniczak, Prezes Zarządu PGNiG SA.
Ostatni rok na europejskim rynku gazu dobitnie pokazał, jak istotne znaczenie ma dostęp do zdywersyfikowanych i wiarygodnych źródeł pozyskania gazu. LNG taki dostęp oferuje, stąd ogromny wzrost zainteresowania skroplonym gazem ziemnym wśród europejskich firm. Działając z wyprzedzeniem, PGNiG zawczasu zapewniło sobie solidny przyczółek na rynku LNG, dlatego teraz możemy efektywnie wykorzystać nasze kompetencje i możliwości dla wzmocnienia bezpieczeństwa energetycznego naszych odbiorcówdodała.

Tankowiec „Maran Gas Apolonia” przywiózł ponad 65 tys. ton LNG, co odpowiada ponad 90 mln m sześc. gazu ziemnego po regazyfikacji. Ładunek został odebrany w terminalu skraplającym Calcasieu Pass w Luizjanie, należącym do amerykańskiej spółki Venture Global LNG. Od przyszłego roku PGNiG zacznie odbierać z tego terminalu 1,5 mln ton LNG (2 mld m sześc. gazu ziemnego, po regazyfikacji) rocznie w ramach kontraktu długoterminowego. PGNiG posiada również umowę długoterminową z Venture Global, która zakłada odbiór 4 mln ton (ok. 5,3 mld m sześc. gazu ziemnego, po regazyfikacji) z terminalu skraplającego Plaquemines w Luizjanie.

– Cieszymy się, że razem z PGNiG, które jest naszym największym klientem, możemy wspólnie świętować wydarzenie, które ma historyczny wymiar dla obu naszych spółekpowiedział Mike Sabel, Prezes Zarządu Venture Global LNG. – Dzięki odważnej i dalekowzrocznej strategii w zakresie dywersyfikacji zaopatrzenia w gaz, polskie bezpieczeństwo energetyczne oparte jest dziś na mocnych fundamentach. Jesteśmy dumni z wkładu, jaki Venture Global może wnieść w realizację tego planu. Już wkrótce, w ramach wieloletnich umów z PGNiG nasza firma będzie dostarczać LNG, które pozwoli zaspokoić istotną część zapotrzebowania polskich odbiorców na paliwo gazowe. Dzięki temu, że kontrakty te zostały oparte na formule free-on-board, PGNiG będzie nie tylko odbiorcą, ale także regionalnym liderem w dostawach i handlu LNGuzupełnił.

Formuła free-on-board obowiązuje w obu kontraktach PGNiG z Venture Global LNG. To między innymi z myślą o ich realizacji Grupa Kapitałowa PGNiG podpisała umowy na czarter tankowców do przewozu LNG. Osiem jednostek o pojemności 174 tys. ton skroplonego gazu ziemnego każda, zostanie zbudowanych na potrzeby Grupy. Pierwsze dwie wejdą do użytku w przyszłym roku, kolejne dwie – w 2024 r. a cztery pozostałe – w 2025 roku.

W związku z intensyfikacją importu LNG, Grupa zdecydowała się również wyczarterować trzy jednostki już w tym roku, z czego dwie jeszcze w pierwszym półroczu. Jednym z nich jest „Maran Gas Apollonia”, której armatorem jest Maran Gas Maritime – spółka należąca do koncernu Angelicoussis Group. Maran Gas Maritimie będzie również armatorem dwóch z ośmiu gazowców budowanych dla PGNiG.

Maran Gas jest zaszczycony, że może współpracować z PGNiG przy realizacji pierwszej dostawy w formule FOB. Niedawno nasze firmy zawarły długoterminowe umowy czarteru dwóch tankowców do przewozu skroplonego gazu ziemnego, co przyczyni się do realizacji polskich aspiracji w zakresie dywersyfikacji dostaw gazu i wzmocnienia łańcucha dostaw LNG. W związku z przyspieszonym wzrostem aktywności handlowej w świecie, który jest znacznie bardziej podzielony niż jeszcze kilka miesięcy temu, i w obliczu rosnących wyzwań środowiskowych, takie partnerstwo dwóch silnych europejskich firm jest bardziej istotne niż kiedykolwiek – zaznaczył Sveinung J. S. Stohle, Wiceprezes Angelicoussis Group. Misją Maran Gas jest świadczenie światowej klasy usług żeglugowych w sposób bezpieczny, niezawodny i zrównoważony, przy jednoczesnym uwzględnieniu transformacji energetycznej. Robimy to rzetelnie, koncentrując się na efektywnym i terminowym dostarczaniu ładunków, zgodnie z oczekiwaniami naszych klientów. Co nie mniej ważne, w Maran Gas dbamy o długoterminowe relacje z naszymi partnerami. Dlatego cieszymy się, że będziemy kluczowym przewoźnikiem dla długoterminowych dostaw LNG dla PGNiG na rynek polskipowiedział Sveinung J. S. Stohle.

LNG dostarczone przez „Maran Gas Apollonia” to już 17 dostawa LNG odebrana przez PGNiG w terminalu w Świnoujściu w 2022 roku i 165 od początku działania instalacji. Dzięki rozbudowie, gazoport należący do GAZ-SYSTEM SA dysponuje od tego roku mocą regazyfikacyjną 6,2 mld m sześc. gazu rocznie w porównaniu z 5 mld m sześc. w poprzednich latach. Dzięki kolejnym inwestycjom możliwości regazyfikacyjne terminalu wzrosną w 2024 r. do 8,3 mld m sześc. gazu rocznie. PGNiG zarezerwowało 100 proc. mocy regazyfikacyjnych instalacji.

6 maja Grupa PGNiG odebrała pierwszą dostawę LNG poza granicami Polski, która została dostarczona do terminalu LNG w Kłajpedzie na Litwie. Większość dostarczonego tam gazu została przesłana do Polski nowo otwartym gazociągiem Polska-Litwa, a cześć została zaoferowana na rynek państw bałtyckich.

_____________________________________________

O Grupie PGNiG

Grupa Kapitałowa PGNiG jest liderem na polskim rynku gazu ziemnego. Prowadzi działalność w zakresie poszukiwania i eksploatacji złóż gazu ziemnego i ropy naftowej, międzynarodowego obrotu gazem, sprzedaży i dystrybucji gazu oraz paliw płynnych, a także wytwarzania ciepła i energii elektrycznej. W skład Grupy Kapitałowej PGNiG wchodzi ponad 30 spółek, które zatrudniają łącznie 25 tysięcy pracowników. Działa m.in. w Polsce, na Litwie, w Norwegii, Pakistanie i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Jednostka dominująca Grupy - PGNiG SA - jest jedną z największych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

O Venture Global LNG

Venture Global jest długoterminowym, konkurencyjnym cenowo dostawcą amerykańskiego LNG, produkowanego z gazu ziemnego pochodzącego z bogatych północnoamerykańskich złóż tego paliwa. Pierwszy zakład Venture Global, Calcasieu Pass, rozpoczął produkcję LNG w styczniu 2022 roku. Spółka buduje lub rozwija dodatkowe moce skraplające w Luizjanie które pozwolą na produkcję 60 mln ton LNG rocznie. W każdym ze swoich zakładów firma rozwija technologię wychwytywania i sekwestracji dwutlenku węgla (CCS).

O Angelicoussis Group

Grupa Angelicoussis, założona w 1947 r., jest dziś jednym z największych, nienotowanych publicznie armatorów na świecie. Grupa posiada 163 statki, m.in, masowce, tankowce i gazowce, z czego 13 jest w budowie. Jako firma niepubliczna, grupa jest w stanie zatrzymywać znaczą część zysków i elastycznie alokować kapitał. Maran Gas Maritime zostało założone w 2003 roku jako jednostka biznesowa Grupy Angelicoussis odpowiadająca za kompleksową obsługę techniczną, operacyjną i handlową gazowców. W ciągu 19 lat firma zgromadziła bogate doświadczenie, które umożliwiło jej oferowanie wiodących w branży usług i dynamiczny rozwój poprzez długoterminowe partnerstwo z czołowymi firmami w branży.