PKN Orlen podpisał list intencyjny o współpracy na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego opartego o napędy wodorowe z Gminą Piła i Miejskim Zakładem Komunikacji w Pile, a także z Miejskim Zakładem Komunikacyjnym w Bielsku-Białej, podała spółka.
Efektem działań prowadzonych w ramach tych porozumień ma być m.in. stworzenie infrastruktury tankowania wodoru, przeznaczonej dla pojazdów komunikacji miejskiej, zaznaczono.
"Zdajemy sobie sprawę z dynamicznych zmian zachodzących na rynku paliw. Traktujemy je jako wyzwania, ale też szanse, które w pełni zamierzamy wykorzystać. W strategii Orlen2030 kładziemy duży nacisk na rozwój paliw alternatywnych, ponieważ jest to przyszłość motoryzacji. W perspektywie najbliższej dekady chcemy zbudować pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych, osiągając wymierne korzyści biznesowe. Wymiana informacji z partnerami pozwala nam lepiej poznać stojące przed nami wyzwania technologiczne" - powiedział prezes Daniel Obajtek, cytowany w komunikacie.
List intencyjny podpisany przez PKN Orlen z Gminą Miastem Piła i Miejskim Zakładem Komunikacji w Pile zakłada wspólne działania związane z rozwojem ekologicznego transportu publicznego opartego o napędy wodorowe w subregionie pilskim. Współpraca w podobnym zakresie planowana jest również z Miejskim Zakładem Komunikacyjnym w Bielsku-Białej.
PKN Orlen wcześniej podpisał porozumienia o współpracy także z innymi samorządami i miejskimi spółkami, w tym z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i MPK w Krakowie, Gminą Miastem Płock, Gminą Miastem Włocławek, MPK w Poznaniu, MPK w Łodzi i MPK W Olsztynie, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru, wymieniono również.
Koncern jest także w trakcie wyboru wykonawcy hubu wodorowego we Włocławku, który na początku będzie produkował około 170 kg, a docelowo będzie mógł wytwarzać do 600 kg na godzinę wodoru o jakości automotive. W ramach inwestycji powstanie instalacja produkująca wodór w jakości paliwa transportowego, infrastruktura logistyczna i dystrybucyjna wodoru. Paliwo, na pierwszym etapie dystrybucji, będzie przeznaczone przede wszystkim dla transportu publicznego i towarowego. PKN Orlen rozwija także technologie wodorowe w biorafinerii Orlen Południe w Trzebini. Zgodnie z planem, produkcja wodoru w jakości paliwa transportowego ma rozpocząć się jeszcze w tym roku, przypomniano w materiale.
Pod koniec ubiegłego roku na świecie działały 432 stacje tankowania wodoru, z których 330 jest ogólnodostępnych. PKN Orlen posiada dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem na swoich niemieckich stacjach paliw, a wkrótce będzie dysponował także trzema punktami w czechach - w Pradze, Litvinowie i Brnie, na których trwa już ich budowa. Ponadto w planach jest powstanie kolejnych stacji wodorowych w Czechach - w Pilźnie i w Pradze, na autostradzie D10, podsumowano.
Grupa PKN Orlen zarządza sześcioma rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi też działalność wydobywczą w Polsce i w Kanadzie. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 86,2 mld zł w 2020 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.
(ISBnews)